Wuhan, China - “Fietsen spelen een belangrijke rol bij het creëren van meer menselijke steden”, dat stelt de New World Urban Agenda van de VN. Om prioriteit te geven aan fietsen en wandelen is het essentieel om te investeren in langzaam verkeersnetwerken in en om de stad. In de stad Wuhan (CH) is het gebruik van fietsen in de afgelopen 30 jaar gedaald met 28 procent. De vraag die de stad ons stelde: “hoe maak je fietsen en wandelen weer een populaire vorm van vervoer voor woon-werkverkeer in Wuhan?”
Locatie | Wuhan, China |
Opdracht | Masterplan, Strategie |
Ontwerp | 2018-2019 |
Klant | Wuhan Planning and Design Institute (WPDI) |
Team | John Boon, Robbert Jongerius |
In samenwerking met | Arcadis China en WPDI |
Om de stad Wuhan leefbaar en aantrekkelijk te maken en vervoer betaalbaar voor iedereen te houden hebben wij, samen met Arcadis China en het lokale Wuhan Planning & Design Instituut (WPDI), een masterplan voor langzaam verkeer ontwikkeld. Het doel: het aantal fietsers in de stad te laten stijgen.
Langzame verkeersvoorzieningen moeten veilig, coherent, direct, comfortabel, aantrekkelijk en toegankelijk zijn. Deze zes componenten vormen de basis van het masterplan dat het centrum van Wuhan de meest fietsvriendelijke binnenstad van China maakt. Het ‘slow traffic’ plan wordt gevormd door een hoofd-, basis- en recreatief netwerk. Het plan is gebaseerd op het bestaande stedelijke weefsel, het kruisen van fysieke barrières en het verbinden van belangrijke bestemmingen zoals metrostations en winkelstraten.
Het resultaat van ons langzaam verkeersplan is gezondere inwoners, een hogere kwaliteit van leven, een betere economie en schonere lucht. Bovendien verrijken we de identiteit van Wuhan.