Terneuzen - De havengebieden van Gent en Terneuzen zijn van groot economisch belang. Het sluizencomplex bij Terneuzen is dé toegangspoort tot deze havens, gelegen aan het Kanaal Gent-Terneuzen. Het is een cruciale schakel in de Seine-Schelde-verbinding. Onderzoek naar de maritieme toegang van de Kanaalzone heeft aangetoond dat voor de binnenvaart een capaciteitsprobleem dreigt en voor zeeschepen problemen te verwachten zijn wat betreft de afmetingen, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de doorvaart.
Locatie | Terneuzen Google Maps |
Opdracht | Visie, Ontwerp |
Omvang | 45 ha |
Ontwerp | 2017-heden |
In uitvoering | 2020 |
Klant | Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie |
Team | John Boon, Joep van Baast, Robert Kruijt, Luuk van den Berg |
In samenwerking met | AE Architects |
Copyright afbeeldingen | Arcadis |
Vlaanderen en Nederland gaan in Terneuzen een Nieuwe Sluis bouwen. De Nieuwe Sluis gaat voor een betere toegang tot de havens en een vlottere doorstroming voor zowel binnenvaart- als zeeschepen zorgen. De sluis wordt binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen gerealiseerd. Naar verwachting zal in 2022 het eerste schip door een van de grootste sluizen ter wereld varen. De Nieuwe Sluis is qua afmetingen vergelijkbaar met de sluizen in IJmuiden, Antwerpen en het Panamakanaal.
Het consortium Sassevaart is verantwoordelijk voor de realisatie van de sluis en bestaat uit BAM, DEME en de Belgische bouwonderneming Van Laere NV. Wij hebben de landschappelijke inpassing van de nieuwe sluis ontworpen. Het sluizencomplex wordt van barrière omgevormd tot een knooppunt tussen de stad Terneuzen, de Westerschelde, de kanaalzone en het zeekleilandschap. Het complex is vormgegeven als recreatieve groene entree van Terneuzen. Het beeld is rustig en eenduidig doordat een zo groot mogelijk gebied is ingericht als bloemrijk grasland. De nieuwe bruggen, gebouwen en hekken worden als één familie vormgegeven.